Når gammelt blir til nytt.


Ja ja ja, jeg VET at dette er trendye greier. Å blogge om gjenbruk og om sying er gammelt nytt. Men for min del har jeg holdt på slik så lenge jeg kan huske.

Jeg er oppvokst bak en symaskin. Mamma har alltid sydd, på fabrikk, ja, men det var før min tid. Jeg tok mine første skritt i en haug med knappenåler, som det alltid var å finne på gulvet vårt hjemme. Symaskina snuste jeg på lenge før jeg fikk lov... Det var så utrolig spennende å følge med på hva mamma dreiv med. Så hvordan hun slo opp i den lille notatboka med alle målene av nabodamer og andre kjente av kjente som kjente og kjenner hun sydama i Gluppeveien. Med målbåndet rundt halsen, rissekrittet i den ene hånda og den gode stoffsaksa i den andre, gjorde hun folks drømmer til virkelighet på et bittelite, rødt klaffebord på det bittelite kjøkkenet vårt i andre etasje i tomannsboligen vår, i enden av en rolig gate i Fredrikstad.


Det startet vel mest med barbiedukkeklær. Jeg sydde, strikket og heklet enorme kolleksjoner til de radmagre dukkene. Mamma var læremester. Jeg har faktisk de klærne ennå, datteren min på 5 har arvet dem. Det hender hun spør meg "mamma, hva er dette?", men jeg later som jeg ikke hører det... :) Jeg må få tatt noen bilder av de klærne og lagt dem ut her, de er ganske fornøyelige å studere...
Må forresten også nevne at jeg ble ertet av guttene i klassen for dette her, så når klassefotballen punkterte, og en ødelagt paraply ble funnet i skolegården, ropte de at "du kan jo ta det med deg hjem og lage barbiedukkeklær av det!" Jeg gjorde det også. Nesten. Sydde ikke skinnjakker av den fotballen, men både Barbie, Skipper og Ken fikk regntøy av en paraply (jeg rappa en nesten ny en, husker ikke fra hvem...)
En stor kreativ epoke i livet mitt har omhandlet olabukser og alt man kan forvandle dem til etter deres "død". Da jeg gikk søm valgfag på videregående, sydde jeg en olajakke av gamle bukser. Den var jeg vanvittig stolt av (fikk seks på den, hvis det er lov å skryte, haha ha).

Og så har jo barna mine måttet gå rundt med resultater av mine kreative utblåsninger...








Kommentarer

  1. Så fLINk du er! Likte veldig godt kjolene og den rosa kosedressen på bildene her!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg