Rom for rom i drømmehuset, i dag: vaskerommet, del 3

Tenk, nå vasker jeg klær på det nye vaskerommet mitt! Helt fantastisk! Det er ganske mye som mangler ennå, men jeg velger å fokusere på alt som er gjort. Både av fagfolk og hjemmefiksere;-) Det ser jo ikke så verst ut, da? Dette er et rom som for få uker siden ikke gikk an å holde rent fordi maling flakket av både på gulv og vegger. Sluket tettet seg når det følte for det, og vann fløt utover det allerede ekle malingsavflakkede gulvet. Det dryppet også ganske jevnt fra varmtvannstanken, noe jeg aldri helt har skjønt grunnen til. En ny varmtvannstank (3 år gammel) skal det da uansett ikke verken dryppe eller pople noe som helst fra? I følge rørleggeren har det noe med trykk og utligning og gjøre, og det prinsippet henger jeg faktisk helt med på, MEN uansett. Nei, jeg ga opp å skjønne det der.

Det viser seg også at det av de forrige håndverkerne som satte inn tanken for tre-fire år siden, monterte på en reduksjonsventil på toppen (hører vel inn under kapittelet om trykk og utligning, regner jeg med;-/), men denne har vi nå fått fjernet. Mulig det skulle stoppe lekkingen, mente rørleggeren vi har hatt nå. Reduksjonsventilen hadde også blitt festet for nærme tanken, helt inntil også, tror jeg. Den bør egentlig settes på et rør lengre unna. Slik vi har hatt den i noen år nå, har den påvirket vann både på vei inn og ut av tanken, noe som har medført at vi har hatt utrolig dårlig trykk på varmtvannet på badet nede. Å fylle badekaret med vann var en aldri så liten tålmodighetsprøve, for å si det sånn... fikk gjort mye godt arbeid på vaskerommet før spa-avdelingen kunne åpnes, altså;-) men da hadde jeg jo også gjort meg godt fortjent til å snike meg opp i oljer og skum.
Vi var ikke klar over denne ventilen og at det kunne vært noe slikt som var årsaken til det dårlige trykket, som også gjorde at det ikke var noe særlig å dusje der. Vi fryktet at det hadde noe med gamle rør å gjøre (hva vet vel vi om sånt...) Godt at alt fikk en forklaring. Og hittil har det ikke lekket noe som helst på det nye, fine, flislagte gulvet vårt.


Her skal det brettes mye tøy etterhvert, ja. Grunnen til at det er en glippe mellom skap og tørketrommel er at vi egentlig trengte å feste på et utluftingsrør der. Vi har nå bestemt oss for å selge utluftstrommelen og heller kjøpe en kondenstrommel (annonse på finn.no nå;-). Da slipper vi å lage et stort hull i benkeplata, og kasse inn og styre på veggen over der.


Vi valgte å beholde den store kummen som var på vaskerommet da vi kjøpte huset. Godt å ha en stor kum til å skylle støvler, legge i bløt ryer og tepper, skylle malingskoster etc... Deilig å ha blandebatteriet på veggen for å frigjøre plass på benken. Også lettere å holde rent:) Og en liten radio må man ha, musikk til arbeidet, vet du.

Ennå står det igjen elektrikerarbeid, blant annet å koble til varmekablene og ordne noen stikkontakter. Ellers så skal det males mer på veggene, legges panel i taket og settes i ny dør. Og så listing, vegghengt tørkesnor, hyller og evt noen overskap. Ja, og så må jo denne kondenstrommelen på plass... litt faderlig fort. Herre, for en klesmengde en familie på fem innehar. Tenk så mye lettere hvis vi ikke trengte klær i det hele tatt... hadde bare blitt litt kaldt. Og flaut:)



Kommentarer

Populære innlegg