På gamle stier


Jeg visste ikke at jeg skulle blogge om gamle stier i dag, men slik ble det. Jeg kom over et dikt jeg skreiv etter at jeg nettopp hadde flytta til Grünerløkka for ti år siden. På en av mine første spaserturer opp eller ned Thorvald Meyers gate opplevde jeg en splitter naken mann syklende nedover gata. Helt selvfølgelig, liksom.

NAKEN PÅ SYKKEL




han

sykla

naken

gjennom

gatene



for

ham

ringte

ingen

bjeller

Jeg visste at Løkka var et spennende og fargerikt sted i Oslo, der dørene var høye, portene vide og tersklene lave, og det nesten var om å gjøre å være litt annerledes. Og når denne nakne mannen jublet forbi meg med bjellene i det fri, må jeg innrømme at jeg begynte å lure på om

det var litt vel høyt, vidt og lavt for meg her... :)








Her er porten inn til Kirkegårdsgata 8, der jeg bodde mine tre første år i Oslo. En av de klassiske 1890-bygårdene, ikke akkurat nyoppusset, men jeg hadde det riktig så fint der. Disse tre årene var jeg (stort sett) singel, og svevde litt på byen i ny og ne, levde livet, som de sier. Utenpå. På innsiden hadde jeg det rett og slett ikke så bra, det har jeg skrevet om før. Jeg levde livet, men gikk litt vel kronglete stier innimellom.



I 2002, det året jeg fylte 30, ble drømmen om egen leilighet oppfylt. Den lå i Grimstadgata på Sagene, jeg betalte 880 000 penger for den, og jeg svevde av lykke. 5. etasje (uten heis) var bare deilig høyt, og jeg hadde ikke noe imot å trappetrimme. Jeg nøt livet på mine 25 kvadrat, og tenkte at her skulle jeg bo vel og lenge. Så traff jeg mannen i mitt liv, tre måneder senere (happy days!). Snipp snapp snute, så eide vi en større leilighet sammen i nabogården. Et gedigent oppussingsprosjekt. Disse bildene er tatt før vi solgte leiligheten i 2005, for å flytte til en treroms på Torshov. Vi rykker stadig framover i køen mot enebolig, to stasjonsvogner og hage rundt hele (der er vi nå:)


Kjøkkeninnredningen er Ädel vanilje fra IKEA.


Det var en utfordring å få plass til alt vi trengte på dette bittelille badet. Oppå vaskemaskina stelte vi vår første baby, Karinemor som snart fyller 7 år. Som tiden flyr!


Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg