Du store alpakka! Blomsterlue og greier!


Så fikk jeg endelig heklet en lue til meg selv også. De fleste ender opp som gaver eller rett på hodet til et av barna mine. Jeg fulgte ikke en spesiell oppskrift, for jeg satt så godt i sofaen da jeg startet på denne, og orket ikke starte pcen for å sjekke på nettet. Jeg vet at det ligger en masse oppskrifter der ute, prøv for eksempel siden til DROPS Design:) Jeg har brukt garn i alpakkaull og heklekrok nr 4. Jeg startet på toppen med 4 luftmasker som jeg satte sammen til en ring. Lagde så 12 staver i denne ringen. Etter det økte jeg slik (en hel runde med hver økning): 2 staver i hver stav, 2 staver annenhver stav, 2 staver i hver tredje stav, 2 staver i hver fjerde stav, 2 staver i hver femte stav, osv... (Og selvfølgelig en stav i hver stav innimellom der også) Du må nesten se an størrelsen etterhvert. På dette garnet og med krok nr 4 tror jeg at jeg endte opp med ca 70 masker før jeg sluttet å øke, og bare heklet en stav i hver stav. Nederst på lua har jeg heklet noen runder med fastmasker også, for å få en slags kant. Ble jo ikke så verst, da:)
Disse heklet jeg i fjor.


Beklager sidelengs lue;-)

Dette sjalet har jeg strikka på pinne nr 5. Jeg startet med 3 masker, og økte en maske på begynnelsen av hver pinne til sjalet var så stort som jeg ville ha det. Eller, jeg økte litt ekstra ute i endene på slutten. Og i tillegg økte etter hver 10. maske den siste omgangen før felling. Dette for å unngå at kanten ble for stram. hekla til slutt noen stav-vifter rundt kanten. Oppskriften har jeg tidligere brukt til å strikke babypledd, da feller jeg en maske i begynnelsen av hver pinne etter at jeg har strikket halvveis.

Jeg har allerede utviklet et avhengighetsforhold til dette sjalet. Det er utrolig mykt og deilig, og varmer godt rundt halsen:-)


Kommentarer

Populære innlegg