Rosa ullkjole i ullfilt

Da har jeg altså sydd min første kjole i ullfilt fra Stoff og Stil. Jeg sier første, for jeg tror ikke det blir den eneste. Stoffet var utrolig lett å jobbe med! Denne kjolen er ikke foret, jeg har heller tenkt å kjøpe meg en eller to underkjoler til. Slike med en liten rysjekant nederst. Jeg har allerede brukt kjolen flere ganger, jeg tror den fort kan ende opp som en hverdagsfavoritt. Og så går det jo an å småpynte seg med også. Og det beste... den ser ikke helt fullstendig hjemmesnekra ut, heller. Eller? Nei, jeg er ganske fornøyd, jeg:) Mønsteret til denne kjolen laget jeg selv for noen år siden, da jeg sydde en fleecekjole. Den hadde ermer og ingen innsnitt i livet. Jeg droppet ermer på denne, den er så mye mer anvendelig da. Dessuten hadde den blitt for varm, for meg i hvert fall. For å få litt kurver i kjolen, og for å unngå at den skulle se ut som en formløs "sekk", laget jeg to innsnitt foran og to bak. Da tok jeg utgangspunkt i hvor livet mitt er, merket av dette på baksiden av stoffet med rissekritt. Så fant jeg midten på kjolen. Deretter satte jeg et merke midt mellom midten og sidesømmene (altså fire steder). Her laget jeg innsnittene, ca 15 cm lange, midten på innsnittene var akkurat på streken som markerte livet. Et riktig innsnitt skal syes med en søm som starter i null, øker sakte i bredde ut til ca 10-15 mm på midten, for så å gå sakte ned til null igjen. Kanskje vanskelig å forstå, dette... Sorry, skal se om jeg får lagt ut en slags tegning en gang, hvis noen ønsker det;-)

Denne blomsten ble til sånn rundt midnatt, helt i siste fase. Jeg skulle sy på symerket mitt (flikkflakk), da strykjernet kom utenfor bomullsstoffet jeg hadde lagt i mellom, og lagde svimerke på kjolen. Jeg ble rimelig fortvila... :-( Men det løste seg fint, vel? Eller, jeg er ikke helt fornøyd med den blomsten, men den kan jeg jo gjøre om igjen en annen gang. Eller ikke. Kanskje jeg bare heller lager en ny kjole:)

Detaljer fra venstre skulder. Jeg hadde noen perler igjen fra da jeg sydde brudekjolen min i 2006 en gang:)

Kommentarer

  1. Utrolig fin!! Så flink du er!!

    Katja

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Katja! Jeg elsker dette! Tenk om jeg fikk holde på med slike ting hver dag så lenge jeg ville! Lykke:)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg