flikkflakktøfler i hubrogarn

Jeg er ikke så strikketålmodig av meg. Og vi bor i et hus uten moderne gulvvarme. Så tova tøfler strikket med tykt garn og tykke pinner er min strikkegreie. Det finnes hundrevis av oppskrifter på slike rundtomkring, men resultatet blir ikke alltid som jeg tror etter toving. Denne oppskriften har utgangspunkt i én jeg fant i boken Småstrikk 2, men jeg har forandret litt på den. Jeg bruker Dale Hubro og pinner nr 6.

For min fot str 38-39 la jeg opp 14 masker. Det strikkes riller hele veien fra tå til hæl. Oppskriften i boka bruker en blanding an rillestrikk og glattstrikk, men jeg liker bedre kun riller. Strikk første omgang. Sett så en merketråd i maske nr 5 og 10. Øk på hver side av merketråden på annenhver pinne til du har 38 masker. Så strikkes riller videre til arbeidet måler 35 cm.

Tøffelen på bildet ble altfor lang, selv om jeg tovet den to ganger. Dermed må det endringer til. Holder på med en ny nå. Skriver mer etterhvert 😊

Kommentarer

Populære innlegg